Dagen då Melwin kom till världen


19 mars 2010 kl 21:46 föddes en alldelens perfekt kille, Melwin Jonas Axelsson♥


Det va en helt vanlig fredag och jag trodde som alla andra dagar att det inte kommer nån bebis.
Stefan och min far for till stan för att hämta en bil och under tiden så sitter jag hemma med samma gammla förvärkar som jag haft dom senaste veckorna. Och så himmla sugen jag blev på tacos , så jag slänger iväg ett mess till stefan och ber han fråga pappa om vi kan äta tacos .
Efter en stund ringer han upp och säger att vi ska äta det och att dom är på väg hem , Pappa åker på afären och ska handla sakerna till middagen och stefan kommer hem. Han lägger sig på sängen och se en film med My och jag känner att jag måste gå på toa och kissa som jag måste göra hela tiden , och då kom äntligen ett efterlängtat tecken . Jag blöder en aning =) . Går ut och säger till stefan att - Undra om vi hinner äta tacos med pappa?
-Vadåra säger han ? -Jo jag ha börjat blöda.- Men måste vi inte åka in då undrar stefan? Nää inte än värkarna kommer med 18 minuters mellanrum och jag ska fan hinna äta tacos före.
När jag står och steker köttfärsen så kommer värkarna tätare och tillslut blir det med 6 minuters mellanrum.
Men vi sätter oss och äter allihop och jag plågas men jag ska ha i mig min middag tänker jag.
När dom kommer med 3 minuters mellanrum så ringer jag förlossningen och be dom kolla min journal och dom säger att jag ska packa ihop och komma in.

My blir rädd då hon ser att jag har ont men jag biter mig i läppen och säger -Mamma kommer snart du få stanna med morfar. Och det gick super bra. Ut till bilen och vi kör mot umeå.
Jag har ont och känner räddslan komma krypande , kommer jag verkligen klara detta.
Väl inne kl:17:41 så få vi ett förlossningrum direkt och jag få andas ut några värkar innan det är dax för undersökning.
Vilket jag dra mig för . Men tillslut så . Öppen 4 cm ! Vaa !? inte mer , hur fan ska jag klara detta ?
Då jag valt eda som smärtlindring så kallar dom dom på läkaren och han är snabbt på plats .
Jag gråter en aning av rädslan , tänk att dom ska köra in en slang i ryggen på mig. Men allt gå bra och edan blir satt. Det känndes men inte på ett smärtsamt sätt. Det ilar i ryggen och känner mig en aning stel efter.
Få lägga mig ner på rygg då vätskan rinner till bättre från början då.

Blir liggandes ett bra tag , jag och stefan löser korsord och läser tidningar och smärtan är som bortblåst . Himmelriket! Det va så skönt att få vila. Men när det gått två timmar så kommer dom in och säger - detta går för sakta . Mina värkar ha stannat av och vi kommer ingen vart. Öppnat mig ytterligare 1 cm på 2 timmar så det hade verkligen stannat av.
Så dom bestämmer sig för att ta hinnorna så vattnet går. Fostervattnet va fint men dock väldingt lite , Så det va som jag kännt på mig här hemma att jag läkt vatten .
Så smäller det till och värkarna kommer tillbaka  kl :20:05 och dom gör ONT! Jag tänker va fan ha jag inte bedövning eller? Men när värkarna börja klockas så är det endast 2 minuter mellan dom och endast jag och stefan i rummet och jag undrar ska dom aldrig komma in?
Efter en stund kommer dom och säger nu ska vi se om det hänt något ? Öppen 9 cm och känner hur krystvärkarna kommer krypande. Oj säger dom här händer det grejer och på ytterligare 15 minuter eller så är jafg fullt öppen och helvetet dra igång . Krystvärkarna börjar kl:21.10 och bebis är född 21:46.
Så det tog inte ens 2 timmar från regelbundna värkar tills han är född.
Moderkakan lossnar efter bara en stund och är hel och fin. Få några små bristningar som sys efter en stund . Och vi myser med våran lilla kille. Så underbar . Så mycket kärlek fyllde rummet på 1 sekund. Vilken upplevelse . Jag är så nöjd!!

 Själv tycker jag det lite för fort men jag lyckades kontrolera mig och andas på ett bra sätt så jag är väldigt nöjd med förlossningen och känner ingen rädsla över den.

Melwin kom till oss 21:46 med framstupa kronbjudning.
Vägde 3830 g och va 51 cm lång
Huvudomfång 35 cm
Och helt underbar.

Förlorar 250 ml blod Så jag är pigg och allert efter och vi få fika och sen upp och hoppa . In i duschen sen får jag ett rum på förlossninge då det va överfullt på bb.
Så skönt att kunna va vid medvetandet . Jag kännde mig som en människa kunde göra precis som jag gjort innan. Vilket jag inte kunde när jag fött My.

Nu är vi hemma och vi mår bara bra =)
Ha ni frågor så ställ dom om ni vill.

Kommentarer
Postat av: Frida

tja! vad är kronbjudning? kram

2010-03-23 @ 13:00:58
URL: http://jagplustva.blogg.se/
Postat av: sara

gud va skönt linda att du fick en bra upplevelse av förlossningen denna gång. att du fick känna att du va med efteråt också.

betyder så mycket när man kan vara människa efteråt också. efter alvins förlossning var jag som i ett vakuum, jag fattade som aldrig att det varit en sådan jobbigt förlossning som det faktiskt varit.



kanske vi kan ses någon dag så man får se lilleman?

2010-03-23 @ 13:05:50
URL: http://laceup.blogg.se/
Postat av: Ida

Skönt att du fick en bra upplevelse denna gång!

2010-03-23 @ 13:55:12
URL: http://trolltoka.blogg.se/
Postat av: Sara

Stort grattis :)

2010-03-23 @ 15:24:15
URL: http://dolphin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0